I shut the world outside until the lights come on

Jag har fått en fråga angående min operation jag tänkte besvara - Varför jag opererat mig?

Jag har haft tandställning ända sedan jag gick i andra klass på mellanstadiet, alltså när jag var runt 8 och är inne på mitt tionde år nu. Alltid haft problem med tänderna och även käken. Så alla dessa år med tandställning har varit en förberedelse inför denna operation, dom har ställt dom till rätta och en käkoperation krävdes för att slutfölja det. Min underkäke stackfram, alltså underbett, och min överkäke var för långtbak, så jag har haft ett ganska insjuknet ansikte. Utan denhär operationen hade alla år med tandställning och diverse små ingrepp vara förgäves och det skulle gå tillbaka, så en operation med att flytta fram överkäken var nödvändig.
Man kan antingen flytta bak underkäken, eller som i mitt fall fram överkäken, eller både och. Men eftersom det endast var 4 mm som behövdes flyttas i mitt fall ansåg läkaren att ta överkäken var bättre, efterom jag ananrs hade fått ett väldigt platt ansikte (tänk er att dra bak den utskjutande hakan och ha kvar den insjukna överkäken.. ja logiken säger ju sitt).
Dessutom var käken sned, mitt bett passade inte ihop alls, så bet jag normalt var undertänderna famför övertänderna, och framtänderna var inte i kontakt med underframtänderna, jag bet alltså helt snett. Om ni själva försöker lägga underkäken åt höger, så hela munnen blir sne, då har ni mitt normala bett förut, fast inte så extremt. Så hela tiden var jag tvungen att anstränga mig för att lägga det "rakt" och detta skapade såklart påfrestningar för min käke och jag hade smärta 24 timmar om dygnet. Mer eller mindre vid olika tillfällen, vilket ofta ledde till migrän och nu även på slutet svårare för mig att prata tydligt. Jag liksom kände hela tiden hur hela munnen låg fel och slappnade aldrig av.
Men nu, efter operationen, biter jag som man ska och käken kan slappna av. När käken har läkt kommer jag slippa min dagliga smärta. Vet inte hur många år jag väntat på dethär.
Så nu, enligt min tandläkare, har jag ca 4-6 månader kvar av tandställning (synlig sådan åtminstone), och jag kan inte längta mer!
*  Det blåa strecket visar vart dom sågade isär min käke, alltså så hela överkäken var lös och hängde. Inklusive näsbenet där strecket korsar, så jag får inte nysa mig på en månad. Dom har gjort det från insidan, så inga ärr syns på utsidan, utan det är hela munnen som är full av stygn. Käken sitter nu åter fast igen med 4 skruvar.
*  Där den röda pricken är, har jag även nu ett rött märke som kommer försvinna tidsnog, efter en skruv dom skruvade in under operationen. Den användes till att mäta och se till att käken hamnade rakt o.s.v.

Kommentarer
Postat av: Hannah

Jag har genomgått samma ! :)

2011-12-10 @ 23:26:15
URL: http://hannahsarah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0